Aquest
text de Kant pertany a la seva obra més coneguda "La Crítica de la
Raó Pura", on presenta els seus pensaments sobre l’origen i els límits del
nostre coneixement.
Kant
inicia el text expressant “el nostre coneixement comença amb l’experiència”,
que sintetitza tota la seva teoria del coneixent, planteja la impossibilitat
d’assolir coneixement sense partir de la necessària intervenció dels
sentits (vista, oïda, olfacte, tacte o gust).
A
continuació, el filòsof formula una pregunta retòrica, Kant profunditza
en la seva teoria i expressa la necessitat de la presència dels objectes per
despertar la nostra facultat de conèixer. Sense els objectes no hi ha
coneixement, quan els objectes són percebuts pels nostres sentits se’n
deriva una representació directament o el nostre enteniment ordena aquestes
dades aportades pels sentits com si fos una “matèria bruta”, amb la qual el
nostre enteniment en fa coneixement.
A
continuació en aquest fragment “Segons el temps, doncs, cap coneixement
precedeix en nosaltres l'experiència, i amb ella comencen tots.” Indica que
considerant que tot tipus de coneixement parteix de l’experiència,i per tant,
anterior a aquesta no es possible parlar de coneixement, implicaríem una
descoordinació temporal en l’ordre de establert per assolir el coneixement.
“Però
encara que tot el nostre coneixement comenci amb l’experiència, no per això
certament tot procedeix de l'experiència.” Això significa que el
coneixement s’inicia amb les impressions sensibles i aquestes formen la matèria
del coneixement. Les impressions en el moment en que les captem reben una
determinada forma.
Aquesta
teoria es fàcilment comparable David Hume i Descartes, pensadors
eminentment moderns. Hume va ser un empirista escèptic escocès. La seva teoria
del coneixement evoca que no hi ha res en l'enteniment que no procedeixi de
l'experiència. Per altra banda, Kant un idealista crític prussià planteja que
les condicions que fan possible el coneixement són materials i formals,
objectives i subjectives, a posteriori ia priori. Les
experiències sensibles són vanes però les intuïcions sense conceptes són cegues.
Descartes, filòsof racionalista, té punts en comú amb Kant, ambdós basen el
coneixement atorgant primacia al subjecte de coneixement en la realitat. Per a Descartes és el cogito, el jo penso, el principi
indubtable a partir del qual poder deduir tota la realitat, l'única realitat de
la qual no puc dubtar un cop que he aplicat el dubte metòdic. Kant, de la
mateixa manera, posa el subjecte de coneixement com a punt de partida de la
reflexió filosòfica.
No hay comentarios:
Publicar un comentario