sábado, 31 de marzo de 2012

Activitat 52: Crítica al principi de causalitat



En el text “Crítica al principi de causalitat” Hume exposa la seva critica del principi de causalitat i la concepció que en té sobre aquesta. 


Hume fa un llarg anàlisi sobre el tema en qüestió i fa una forta critica a la idea sobre la causalitat que defensen el racionalistes. Critica la convicció que a una mateixa causa li segueixi necessariament un mateix efecte. El pensador molt coherentment argumenta que la relació entre causa-efecte no és una relació d’idees, perquè no es pot conèixer a priori, és a dir sense experiència. El únic que en es pot  ensenyar sobre el efecte que se li derivarà a una causa és l’experiència.  considera que no hi ha ni podem tenir cap certesa que d’un efecte se’n derivarà una mateixa causa i per això podem dir que no hi ha cap punt per a esperar que en el futur es derivin els mateixos efectes de les mateixes causes ja que l’hàbit i la successió d’aquests no ens aporta un coneixement cert, sinó només probable. A partir d’un fet A es poden determinar altres efectes possibles que no siguin B (el més probable) i no per això contradictoris. Hume concep al l’home com un animal de costums i associem causa i efecte segons la nostra experiència.

En aquest fragment de text i apareix una figura religiosa, extreta del Gènesis de la Bíblia, Adam, el primer home de la Terra i això implica que no havia pogut aprendre res de ningú. Per tant, segons Hume, aquest primer home no podria demostrar que de les mateixes causes en derivarien els mateixos efectes, ja que mancava d’experiència anterior, per tant no podia predir cap efecte ni establir relació entre causa i efecte.

En conclusió, la repetició dels mateixos efectes no significa que sigui estàtica, perquè com deia Heràclit d’Efes la naturalesa és dinàmica, és a dir, esta en continu moviment i per consegüent el que és avui pot no ser de la mateixa manera demà.

La seva teoria té similituds amb les de Locke el que probablement va influir-li per elaborar la seva teoria sobre la causalitat, ja que tots dos tenen una concepció semblant, ambdós afirmen que l’home és un animal de costums.

No hay comentarios:

Publicar un comentario